Har du eget företag? Har du bestämt hur din logga och grafiska profil ska se ut? Grattis till alla er som har kommit så långt! Det är inte lätt, tro mig. Det är så viktigt att loggan förmedlar exakt det som du som företagare vill förmedla. Det är så pass viktigt att de riktigt stora företagen lägger miljontals kronor på att ta fram rätt logga och grafiska profil. Vilka färger vill du använda och vilka konnotationer vill du att de som ser den ska få? Vilka nyanser förmedlar exakt det du vill? Det går dessutom trender i detta. Tänk på den fyrkantiga Volvo-loggan, så som den såg ut på 80-talet, och jämför med hur den ser ut just nu. Även om man känner igen Volvos bokstäver är de annorlunda i dag jämfört med för snart 40 år sedan. Den som tittar efter noga, ser att bokstäverna är mycket mjukare rundade idag än tidigare. Och just den där rundningen är något som går igen i mångas loggor just nu. Men tillbaka till det egna företaget, vilken grafisk profil du har är alltså viktigt.
När man väl bestämt sig för logga och grafisk profil är det bästa att få hjälp av en professionell byrå som kan ge rätt färg och ge råd om vad som signalerar rätt saker. Det är nämligen en hel del psykologi i detta. Kunskap som de flesta av oss inte känner till. Vill du ha den hjälpen kan jag bara varmt rekommendera en site på nätet, med adressen tross.se. Där kan du få hjälp med bara en del av att bygga ett varumärke, så mycket som du själv väljer med andra ord. Är det så att du skulle vilja ha hjälp med hela processen med marknadsföring, kan du även då det. De har både marknadsföringsbyrå, kommunikationsbyrå och webbyrå. Digital marknadsföring är ju allt viktigare och något som jag har skrivit en hel del om här, på denna site. Sökordsoptimering är bara en del av marknadsföringen. Att komma högt bland Googles rankningar på nätet är ju bara en del av marknadsföringen, även om det är mycket, mycket viktigt.