Lokal SEO – 7 tips för att lyckas

Det finns mycket att vinna för dig som anpassar ditt SEO-arbete till lokal nivå, det ska jag ge exempel på i detta inlägg. Många verksamheter finns ju bara i en stad och därför är det viktigt att koncentrera sig på just lokalsamhället. Hela 4 av 5 personer gör lokala sökningar för att ta del av lokalanpassad information. Exempel på lokala verksamheter där lokal SEO är en bra idé är bland annat:

  • Restauranger, barer och caféer
  • Nagelsalonger och frisörer
  • Sko- och klädbutiker

Kom igång med 7 enkla steg

Det är många olika parametrar att ha koll på när det kommer till lokal SEO. För att komma igång med arbetet listar jag 7 steg att börja med för att optimera din lokala närvaro.

1. Optimera för Google My Business

Om du registrerar din verksamhet på Google My Business kan du anpassa innehållet Google-användare får upp när de söker på ditt företagsnamn. Du kan också lägg upp bilder och skapa erbjudanden, till exempel "20 % på nagelbehandling veckan ut". Via Google My Business kan du uppmana besökare att ge recensioner av din verksamhet vilket ger signaler till Google att ditt företag är pålitligt. Kom igång med Google My Business genom att:

2. Sökmotorsoptimera på stadsdelsnivå

Med lokalanpassad SEO tänker jag smått. Jag tar Malmö som exempel. Det är enklare att synas på låt oss säga "nagelsalong triangeln" än "nagelsalong malmö". Beroende på hur konkurrensen ser ut kan du optimera innehållet till stadsdels- och gatunivå. För sökordsanalys kan du använda dig av program som:

Via dessa program får du reda på vilken sökvolym det finns på exempelvis ”nagelsalong triangeln” och ”nagelsalong malmö”. När du tagit beslut om vilka sökfraser och sökord du vill synas på, är det dags att optimera enligt nästa punkt.

3. Optimera titel, meta och URL

Om du vill öka dina chanser att hamna högt bland sökresultaten ska du optimera titlar, rubriker och URL mot den specifika staden. Jag tar Malmö som exempel igen. Är intentionen att synas på ord som ”SEO Malmö” eller ”Sökmotoroptimering Malmö” ska de orden finnas med i både titeln, meta, URL samt i hemsidans texter.

Exempel

Jag kommer nu visa ett exempel på en anpassad titel och URL. En digitalbyrå som jobbar med SEO och sökmotoroptimering i Malmö är Noor Digital. Jag kollar närmare på deras URL och ser att den innehåller ”SEO Malmö”, vilket byrån vill ranka på. Jag kikar också på deras titel som lyder ”SEO Malmö - Effektiv sökmotoroptimering”. Där får de med både ”SEO” och ”sökmotoroptimering” relaterat till Malmö vilket är det jag efterlyser i denna punkt.

4. Ha uppdaterade uppgifter

Ta för vana att uppdatera dina uppgifter på alla plattformar när du byter lokal eller företagsnamn. Det är viktigt att hemsidan, sociala medier, Google My Business med mera har exakt samma uppgifter registrerade. Det är viktigt att dessa uppgifter finns med i HTML-texten på din hemsida vilket du kan läsa mer om i artikeln:

5. Skapa unika och lokalanpassade sidor

Om ditt företag har flera olika adresser och kontor ska du skapa unika sidor för olika städer. Säg att du driver en nagelsalong som finns i flera olika städer, då ska du skapa en unik sida för din salong med uppdaterat telefonnummer, öppettider, parkeringsinformation och information som rör just din stad. Ha som vana att aldrig kopiera texter från andra städer och klistra in.

Du kan också lägga till en Google Map som visar din placering på ett lättbegriplig sätt. Läs vidare om hur du lägger till en karta på din hemsida i sammanställningen som Google gjort med namnet:

6. Skapa lokalt content

Det är viktigt att innehållet är relevant för den lokala nivå som du optimerar mot. Om ditt företaget har kontor på flera platser i Sverige är det inte intressant att läsa om vad som erbjuds i andra städer än just den aktuella staden. Relevans är nyckelordet jag alltid har i bakhuvudet, även på lokal nivå. Att skriva för en lokal publik kan såklart sålla bort mycket av den publik som annars skulle läst, men innehållet kan samtidigt bli väldigt relevant för de besökare som bor i staden.

7. Ha en mobilvänlig hemsida

Statistik visar att 88 % av alla som gjorde en lokal sökning på sin telefon besökte butiken de sökt på inom en vecka. Det är viktigt att ditt företags hemsida är anpassad för smartphones, då besökare lätt tappar intresset om de måste hålla på och scrolla och zooma på telefonen. Se till att din hemsida är mobilvänlig för att inte skrämma bort potentiella kunder. För dig som vill ha mer statistik kring mobilvänliga hemsidor kan jag rekommendera artikeln:

25 jan 2021